The Pretenders storflirtede med Randers – det var ikke engang noget, de lod som om
Værkets modne publikum faldt pladask for Chrissie Hyndes livlige vokal
Normalt er det fodboldspillere, som må holde pause fra professionen, når en knæskade melder sig. Det sidste halve år har netop en knæskade, sat Chrissie Hynde ud af spillet. Det har kostet en udskydelse af The Pretenders’ Europa-tour, der skulle have været kickstartet tilbage i marts. Nu er vi så endelig klar til at skyde løjerne i gang. Randers er fortsat startbyen, og herefter runder bandet Norge og Sverige, inden Danmark atter er på kortet i form af Amager Bio på onsdag. The Pretenders (eller bare Pretenders, som de hedder i folkemunde) har eksisteret siden slut-70’erne og har noget af en karriere bag sig. Særligt hovedrolleindehaver Hynde har haft travlt, for hun har såmænd også haft gang i alverdens andre projekter. Flere vil nok kunne nikke genkendende til eksempelvis Hyndes vokal på kollaborationerne med reggae-gruppen UB40 på numrene “Breakfast In Bed” og Sonny & Cher-coveret “I Got You Babe”. Sidst, de var omkring Danmark, hed destinationen Jelling Musikfestival. Det er fem år siden, så nu er tiden inde til endnu et pop/rock-brag.
Det modne publikum udsat for sirenesang
Lørdag, når du sandsynligvis, læser disse linjer, så er det Hyndes fødselsdag. 73 år løber det op i. Publikum i et tætpakket Værket er da også den aldrende flok. Håret er stukket af fra hovedet på langt flertallet af de mandlige publikummer, mens de, der stadig har, ynder farven grå. Nydeligt påklædte, dog indian summer-lige, mens et fåtal af gamle “rockere” har luftet AC/DC-, Jethro Tull- og Status Quo-t-shirten. De ligner nogle, som sætter pris på at sidde ned, for 110 minutters koncert med Hynde og drengene kan tage pusten fra enhver. Kris Sonne, Dave Page og James Walbourne er Hyndes seneste legekammerater, og de kan deres kram. De understøtter Hyndes forbilledligt, så hun kan gøre det, hun er bedst til. Nemlig at lyde som hun altid har gjort. Man tror det næsten ikke, men Hyndes vokal kunne lige så godt være kommet ud af et indspilningsstudie i 80’erne her til aften. Numre som “The Losing” og “You Can’t Hurt A Fool” sidder lige i skabet, og i det hele taget er det med overskudsagtig elegance, at Hynde tager os med på rundrejse i bagkataloget frem til de nyeste sange, som eksempelvis koncertåbneren “Losing My Sense Of Taste” fra sidste års album “Relentless”.
Hyldest til komaramt superfan
Til tider lyder de musikalske indslag som en afart af The Cranberries og nummeret efter som The Police. Stemninger og nuancer giver spændvidde, selvom Hynde ikke lægger skjul på, at “The Pretenders has always been about electric guitars”. Knæskaden synes fortid, for Hynde klarer ubesværet af slentre scenen tynd og henvende sig til publikum – både enkeltstående fans som forsamlingen som helhed. Hynde har endda overskud til undervejs i en af de indledende sange at bede lysmanden om at slukke de forreste spots på scenen, da hele første række sidder paralyseret i lysinfernoet som en anden hjort i lyset fra en bil. Dog savner Hynde en kvindelig superfan, som de sidste 2-3 år har været til samtlige koncerter verden over. Hynde fortæller, at denne superfan senest er blevet ramt af en påvirket bilist og nu ligger i koma. Hynde opfordrer til, at der spredes god karma ud til kvinden, og det sørger “Back On The Chain Gang” for.
Så rejs jer dog
Lyden er lige så god som stemningen, for selvom publikum sidder i salen som stenstøtter, så nyder de tydeligvis hvert sekund. Da koncerten går ind i sin sidste kvarte del, så får publikum fra Hynde ikke større opfordring til at rejse sig fra sæderne. Kort efter sætter tonerne til “Don’t Get Me Wrong” an, men der tøvet og famles, og alle ender på få sekunder igen på den dertil indrettede. Vi skal helt hen til hymneklassikeren “I’ll Stand By You”, førend publikum overgiver sig. En enkelt drister sig endda til at tænde sin mobiltelefons lys, men nogen folkelig afsmitning bliver der ikke noget af. Den ensomme telefon lyser lige så solo som bavnene i Ringenes Herre. Anyway, så har Hynde for længst sejret. Hun har givet udtryk for Randers’ sjæl og charme som by, og spilletstedet Værket ønsker hun at besøge igen. Billige fraser eller ej, så er Hyndes vokal stemplet så meget ind og hun kunne sige hvad som helst. Den fyldte vellydende sal har indvendigt viftet med det hvide flag og overgivet sig til The Pretenders. En velklingende charmeoffensiv, som lykkes med at få undertegnede til at søge mod randområderne af The Pretenders diskografi umiddelbart efter.
★★★★★☆
Anmeldt af: Jesper Albæk Poulsen.
Foto: Tommy Hansen.