I Vejle findes en mølle og den er rød
MOULIN ROUGE i Vejle Musikteater, Læs her vores anmeldelse.
Jeg går derfra og føler jeg har været til nytårsaften.
Der er så meget knald på; farver, udstyr, hotte damer og mænd, dans, musik, kostumer, sange jeg ikke kan lade være med at synge med på, og mine øjne kan slet ikke beslutte sig, hvor jeg skal kikke hen, af bare slaraffenland af lækkerhed.
Hold da op.
Jeg kan godt forstå at den røde løber var rullet ud, at Vejle Musikteater i samarbejde med kommunen, har fået deres vartegn, møllen, lyst rødt op, og også har belyst hele huset med rødt lys.
Der er stemning og fest!
Så meget, at jeg overvejer at følge forestillingen til Holstebro og se den èn gang til!
Inden forestillingen mødes jeg med Direktør Mette Kier og Musicalstjerne Line Krogholm. Direktør Mette Kier fortæller at det, at være Musikteater og skabe et program for året, er at sammenligne med de mange festivaler vi har i Danmark.
Her sættes et program op, som også samler os, som skaber fællesskab og tilbyder kultur og underholdning for alle.
Vejle Musikteater har været co producent på Moulin Rouge som er fra “One and Only Musicals” som har lavet den første danske version af Tony awards prisbelønnede broadway musical. I Danmark har den først været i København, derefter Vejle og slutter af i Holstebro. Den næste plan de tre byer har i samarbejde med “One and Only musicals” er en Matador opsætning.
Derudover er der i aften, mange af de navne vi også normalt kender fra festivalerne er F.eks Rasmus Bjerg som folk kender fra hans optræden som John Mogensen. Mange af musikerne og sangerne spiller/synger med i kendte bands.
Line Krogholm er uddannet på Musical Akademiet og er kendt fra Infernal, fra Paul Young, fra musicals som f.eks “Den eneste ene”, “Dirty dancing”, “Saturday night fever”, “Grease” – i aften spiller hun en af “marmelade damerne” i Moulin Rouge og hendes hovedopgave er sang.
Line fortæller, at hun efter hun var færdiguddannet, muligvis var lidt i panik med hensyn til at blive booket, hun var med på den første årgang som blev uddannet. Hun og holdet var ikke helt blevet forberedt på, at virkeligheden kunne være, at der ikke var jobs.
Hun havde masser af lave, da hun i forvejen sang i et 80’er band, men musicals lod lidt vente på sig.
Hun var heller ikke optaget af, at tage til London. Det er den forventning folk normalt har, når nogen er musical stjerne.
Hvis hun skulle til udlandet, ville det mere være for at spille for at spille musik fortæller hun. Hun oplever at hun lige efter sin korte periode af panik, landede i en kage af jobs og føler det var lidt heldigt. “Det kan være svært selv at syntes at man er god, selvom jeg godt ved at jeg kan synge, så er det svært, at se sig selv udefra” fortæller Line Krogholm. Men god er hun, hendes næste musical periode er allerede booket. Hendes næste rolle er, at blive til Katrine Larsen i Matador, som kan ses til foråret i de samme 3 byer som Moulin Rouge har forestilling i.
Jeg spørger til det sårbare i, at ens job er så fokuseret på, at stemmen har det godt og Line bekræfter at det er det selvfølgelig, det er frustrerende at være forkølet som hun er lige nu, det gør at hun skal arbejde ekstra, men – the show must go on!
Tilbage til forestillingen, så er jeg blæst bagover med, hvor godt et cast der er på produktionen.
Det er som en 3D udvidelse af filmen, forestillingen er tro overfor handlingen og mine sanser skærpes fordi soundtracket ikke er det samme èn til èn, men opdateret med numre som fortæller samme følelser og sneget ind sammen, med de samme numre vi kender fra filmen. Af roller vil jeg fremhæve det geniale ved, at Rasmus Bjerg er Harold Zidler – for det er han virkelig. Toulouse spilles af Laus Høybye og jeg ser en fransk boheme, han spiller rollen så fint krydret med autenticitet og humor. Hovedrollerne er Sara Viktoria Bjerregaard som Satine og Silas Holst som Christian.
Det er begge meget krævende roller. Satine danser og synger og kaster sig rundt eller kastes rundt med, og får det til at se let og legende ud. Christian har utroligt mange sange som han klarer så fint. Deres fælles kærlighed tror man på, selv deres kys gav genlyd bagerst i salen.
Kulisserne er vanvittig flotte og kan forvandles lynhurtigt, det er magi det som sker på scenen. Kostumerne er cabaret flotte og glider ind i hele sammenhængen af forestillingen. Jeg fristes til at råbe: “Det er genialt det der” som ellers kun er kendt fra fodbold. For Moulin Rouge har det hele!
Du skal nok reserverer en plads nu, for der er rift om billetterne, måske fordi der er flere end mig, som bliver nødt til at opleve den igen og igen.
★★★★★★
Moulin Rouge kan opleves fra den 10-19/11 på Musikteateret i Holstebro